dalia

dalia
Pepparbacken

tisdag 15 november 2011

Öppnat en ugn till!!

Ni som inte är intresserade av keramik, sluta läsa nu för jag vet jag är lite uppfylld av detta nu... Nu blir jag nästan lite tjatig, men i morse vid sex tiden öppnade jag en glasyrbränning till, det känns liksom som lilla julafton varje gång. Denna brosch i vit lera med röd engobe på den blir bra till julkläderna!

En liten fågelrestaurang, jordnötter ska det fyllas med,,,,


Så min skyltar, jag tog järnoxid och blandade med vatten och skrev med på en del..






På denna så rispa jag in texten och färgade sedan med järnoxid i spåret, båda ska hängas ut i träden till helgen ikväll efter jobbet vart det lite för mörkt. Så min trädgårdstvål ala oliv, den har länge legat i en plast skål på kanten av handfatet men nu fick det en egen tvålkopp.




Skålen med hjärta blev fin, fick denna knallröda färg på hjärtan en bra engobeblandning som höll bränningen, alltså höll den röda färgen, röd vill gärna bli mer orange eller brun..


min ljusängel den blev inte så bra, kanske ska värma upp den och glasera om, eller så gör jag en ny och behåller denna som den är..






Vad läser jag nu,,jo klassiker ,,Emil Zola,,Nana,,läste den då jag gick på gymnasiet ,,nu ska dottern läsa den och behöver hja någon att diskutera med,,jag gillade ju denna bok en gång i tiden för herrans många år (1982) sedan ska se om jag gör det fortfarande










































































10 kommentarer:

  1. Oh så sugen man blir att göra något i keramik igen. Det var många år sedan och när jag började räkna prylarna fick det bli slut. Men roligt är det. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  2. Oj så flitig du är! Förstår att du är uppfylld av ditt skapande. Jag satt länge och funderade på vad en Lundskål var innan jag kom på att det stod hundskål ;-D. Snacka om bortskämda jyckar;-)
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Men jag är intresserad av keramik, så jag läser vidare ;-)
    Va fina saker du har gjort. Din hjärtekrans gillar jag särskilt mycket.
    I helgen som kommer, har jag kurs igen. Vi får väl se vad det kan bli.
    Ha det gott! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. Mycket intresserad av keramik, så jag läser och suger i mig allt...vad fint...Jag vet precis den känslan då man öppnar på ugnen..spänningen att se hur det blir!!!! Fina saker du gör..Kram Karina

    SvaraRadera
  5. Så fint du gör i keramik! Att du kan, imponerande.
    Nana gillade jag också en gång i tiden, undrar om man skulle göra det nu? Får kanske höra det här framöver!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Förstår du måste vara igång både morgon o kväll. Det blev ju mycket lyckat. Fina saker o gott att de hött.
    Va goa killarna blev o så bra foto-- man vill ju verkligen gosa direkt med dem.
    Kram Mamma

    SvaraRadera
  7. Så fint det blev :) Jordnötsautomaten var ju häftig:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Vilken "julafton"! Det är ju vansinnigt spännande att öppna en ugn - och med alla dina vackra och roliga saker så förstår jag att du var lycklig!!

    SvaraRadera
  9. Jag avundas din lilla keramikugn. Du har ju sett min, den rymmer åt skogen för mycket, och med tanke på elpriset, plus min handledsskada, så är det för tillfället stopp. Fina grejor du gör
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka alster ni gör!! Härligt är det att få vara lite kreativ. Man mår så gott efteråt.
    Ha det gott
    Kramar jag

    SvaraRadera