dalia

dalia
Pepparbacken

tisdag 1 november 2011

Äntligen lov!





Lite suddig bild, men det var mörkt innan jag fick fram kameran i trädgården idag..men den blommar så fint just nu, för andra gången detta är.





Idag har jag varit ledig och jo det var jag värd. Egenligen skulle vi ha studiedagar - tre dagar, mån-onsdag,,men pengarna var slut..




Istället fick vi jobba på hemmaplan, diskutera omdömen /bedömning efter nya betygen a-f..formativ bedömning och summativ..hur hoppar man mellan dem..så till min lycka så fick vi kompa ut för vi har gjort många kvällsföreläsningar i höst och i våras.





Svenska skolan har nu förändrats med ny skollag, nytt betygsystem och läraleg, och att rätt utbildad Kvinna/man ska vara på rätt plats...




Allt gör man på en gång!



Jo det var det min favorit psykologilärare sa då jag 1988 gick ut lärarhögskolan,,ni kommer att vara med om förändringar/förändringar /förändringar,,fort och ibland fel,,men var positiva så mår ni bättre,,,Han har haft rätt ,,men jag är så trött just nu!! (då är det lite tungt att se allt positvt,,men efter lovet har jag nog samlat ihop mig,,så jag längtar efter mitt kära jobb igen)



I dessa tider så sitter mina elever i skottgluggen ibland...



Bara vi inte glömmer elevernas välmående, då vi ska fördjupa oss i Unikum, LGR 11, och skollagen . Jag och mina närmaste kollegor arbetar med dessa lite goa elever som kräver ett genomtänkt bemötande från skolpersonal anpassad undervisning och lite annat smått och gott..det finns fantastiskt mycket kurser , föreläsningar om detta,,men det har de inte funnits några pengar till varken förra läsåret eller detta..


Intresset för att dessa barn mår bra ligger egnetligen i hela skolans...



Men det har regering och riksdag glömt i sin iver att förändra skolan....



Är deras förändring ett steg bakåt tänker jag ibland, det känns så på sätt och vis.

Nej nu ska jag sluta....prata arbete jag är ju ledig.




Idag har jag haft en fantastisk GULD dag,



Vad är det nu tänker ni kanske..jo rätt så trist enligt mina barn,,men inte enligt mig..




Vaknade vid sju och studsade upp för jag hade en stor lufs som la tassen i mitt ansikte han tyckte vi skulle upp..



Jordgubbssmothie till frukost, sedan långpromenad med hundarna. Solen gick igenom dimman vid niotiden så då bestämde jag mig för en dag i trädgården.




Höstfärgerna är fina, fast det dalar ner löv hela tiden så det är inte länge till vi får njuta färgerna.


Det jag gjort i trädgården är



(billden är suddig är tagen i mörker,ni ser lyktan hade precis tänt dem,,men vart tvungen att visa den goda jorden)



-Tömt komposten och kört ut jorden i mina rabatter och startat upp den igen..oh vad jag igllar svart egen producerad jord..


Har tom. fikat ute och ätit lunch ute, som min käre make fixade ut till mig.








Mörkt var det då jag var klar att gå in



Att jag känner mej så nöjd och tillfreds det förstår alla ni som har er trädgård som er terapi,,för min är det garanterat, har bara grävt och svettats och inte pratat med någon ,,jo lite med hundarna förstås..ha en go kväll nu ska jag kika runt lite och se vad ni gör..

6 kommentarer:

  1. Ja du, ibland ska man ju uppfinna hjulet mer än en gång :)
    Vad flitig du é i trädgården ! Min är nerlagd för säsongen.
    Ha det gott, Kramar Jag

    SvaraRadera
  2. Nu är du i ditt rätta element... hör hur du älskar jord och att få gräva i den. Precis som du säger det är skönt att inte behöva prata med någon ibland... ja inte så att man uppskattar sitt jobb där det finns samtal prat av alla de slag, lyckanden men också misslyckanden. Stora kontraster både positivt och negativt. Det är det positiva och där vi vänder trender som gjorde att vi en gång hamnade där vi hamnade. Det är detta vi behöver loven för att komma underfund med... återigen. Det saknas så mycket av tid för reflektion i skolan idag, det händer hela tiden något... dels det löpande som inte avstannar för att man uppifrån vill göra förändringar. Nej, nu har vi LOV!!!!!!!!!! Kram Ingela

    SvaraRadera
  3. Ja, vilken höst vi har! Hoppas den varar länge. Fint med egenproducerad jord. Min ligger och väntar till våren./Christina

    SvaraRadera
  4. Det där med skolan verkar otroligt jobbigt och ibland undrar man om inte alla dessa förändringar bara görs för förändringarnas egen skull!?
    Mitt trädgårdsintresse ligger nere för säsongen och här ser det bara otroligt skräpigt och hemskt ut eftersom jag ALDRIG tar bort något eller rensar på hösten. Men växter - och framför allt jag - mår väldigt bra av det tydligen! *fniss*

    SvaraRadera
  5. Jeg kom lige forbi din blog.
    Gode efterårsbilleder.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  6. Fortsätt koppla av o ha det gott
    Storkram Mam

    SvaraRadera