dalia

dalia
Pepparbacken

tisdag 22 mars 2011

Misslyckad tovning,,,vårlängtan--ångest ibland de yngre,,Äldre?

är det någon mer än jag som går och tittar på dessa varje dag ja då vet ni vad det är,,,


Dom börjar tidigt att svälla här i söder,,


Idag kom dessutom tranorna över vårt hus,,då är det vår!Mina elever satt ute och jobbade i solens sken..








Ihelgen så hade jag för mej att jag skulle tova en väska i hundull,,





Jag kardade tja det var ju lite jobbigt men det blev bra,,




Därefter byggdes en rund form,,



som jag rullade ihop i en rullgardin,,






såg väl rätt ok ut ,,nu skulle det bara valkas till lite,så den blev stabil,,


Misstaget jag gjorde var att jag tänkte den kunde valkas i tvättmaskinen, men jag glömde ta ut formen inuti,,och då blev det ingen väska,,det blev en massa ullstenar,,just nu är min kamera tom på batteri men ni ska få se en annan gång,,ni ska få se arbetsbeskrivningen på den fina väskan jag tänkte göra,,och mina tokiga ullstenar som det blev,,ibland undrar jag vad som händer i mitt huvud kortslutning,,man kan inte ha en mall i hård järn kvar inne i ett tovat föremål och tro att det går att valka det i maskin!!SUCK!!


Ja så var det detta med ångest ibland de yngre,

då det som nu har hänt detta med jordbävningen i Japan så har jag en held del möten med unga elever som har en rädsla att detta är den förutspådda jordens undergång somm börjat nu i och med jordbävninge i Japan, några tror att Libiyen är början till ett tredje världskrig,,


Hur tänker ni ,,hur bemöter vi vuxna deras ångest?

Ja inte så kul frågeställning men jag vill bara kolla hur ni tänker har ni mött någon med dessa tankar?


Avslutar med lite Vintergäck,,dom lyser så fint mot oss i den fuktiga vårrabatten..


6 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul med tovad väska i hundhår. Då får du verkligen visa resultatet, eftersom jag klipper min vovve och har flera ggr sparat ullen för att göra ngt roligt av den mjuka ullen och till slut slängt den :(

    Oj, så svår fråga du ställer? Att möta ångest bland barn av det slaget, borde kanske ngn professionell på området besvara, men med sunt bondförnuft kommer man långt utan att skrämmas eller göra ngt väldigt komplicerat av ämnet. Tyvärr, vet vi att media kablar ut dessa hemska saker varje timme och naturligtvis påverkas barnen med rädsla. Man önskade att det fanns en trygg vuxen vid deras sida!

    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  2. Gokväll!

    Vad gäller ditt projekt försök... lyckanden och misslyckanden. Sådana gör vi lite till mans. Inte alla erkänner dem däremot.

    Tanken var god, men kanske inte helt genomtänkt... som med så mycket annat. Nu vt du hur du inte ska göra nästa gång!

    Förstår att dina elever är relativt unga. Det är min bakgrund också via förskola... barnskola upp till åk 5 och nu på gymnasiet. Visst får man mycket frågor och många går det ju inte att svara på. Jag vet inte men man kan nog bara gå på sin magkänsla här. Eller vad tror du? Hur vill motparten att man svarar? Det mest ärliga är ju det man inte vet för det gör ju ingen av oss... inte till 100 %. Du kan ha en teori, och den tycker jag att man kan höra om de är intresserade av att få höra. Kanske blir det en dialog, kanske slutar det att motparten hör med någon annan... eller nöjer sig...

    Är du en person som eleverna har förtroende för så väjer de att återkomma med nya frågor ibland blir det tankeväckande för båda parter. Barn är så kloka och ställer ofta så kloka frågor...

    SvaraRadera
  3. Hallå där fick du inte min kommentar som jag skickade igår????

    SvaraRadera
  4. Efter att ha sett hur svårt det verkar att karda ull, hoppar jag nog det, fast vi har 12-14 st får i hägnet. Ser för roliga ut när de håller på att tappa pälsen. Behöver du ull så finns här. Den store baggen har jag respekt för, med de hornen.
    Glad vår
    Kram

    SvaraRadera
  5. http://www.scrapohobby.se/stamplar-tillbehor/alfabet-bokstaver/230

    SvaraRadera
  6. Den där ångesten känner jag igen! Jag var själv sådan när jag var liten. Det är inte så lätt att tackla, men man får väl försöka förklara att sådana här saker alltid har hänt utan att jorden har gått under. Det viktigaste är nog att lyssna!
    Tovade stenar är ju fint;-) Inte alltid så lätt det där pysslandet.
    Vintergäck är så fint och jag såg att mina börjar titta upp! /Anette

    SvaraRadera