dalia

dalia
Pepparbacken

fredag 26 februari 2010

Orreforsbesök..

Idag har jag och min familj besökt Orrefors glasbruk. Min man har lärt känna en kille- Daniel som arbetar som slipare på Orrefors,,och idag råkade vi vara i de trakterna, så då tyckte min man att ett studiebesök hos Danne var lämpligt.
Det var det, men varför hade jag inte min riktiga kamera med mej( JO för jag hade inte fattat hur spännande detta var).Ni ska få se bilder som är lite halvtaskiga , men jag måste visa er, fantastiska konstverk, med många hantverkare bakom,,undrar vem som gör det största jobbet ??Sammarbete, design och hantverk!
Designern ,sliparen synaren, packaren, blåsaren,,jag har idag förstått varför Orrefors finaste glas är så dyra, så mycket skickliga hanteverkare bakom varje del!!

Blåsare, samt min man och Danne och Felix.det är egentligen mer aktivitet i vanliga fall men skolan var stängd pga sportlov .

Här blåses det.


VARMT!

voila!En sådan här blev den varma klumpen, tyvärr så blev inte alla kort ok,,

Alla ränderna i kristallvasar och glas står sliparna och slipar till, tålamod!
Detta ser inte så märkvärdigt ut,,men dessa glasägg i storformat , slipades och skars isär med en diamant, och så blev det en fin skål, ska jag köpa en dag då jag råkar ha för mycket pengar,,25500kr,,men den är fin,,men jag har inte råd att lägga de pengarna på den,,håller med min man där man kan ha roligare för sådan massor av pengar!



dessa två var mina favoriter!!



Min mans favoriter,,jag är just inte förtjust i prynadssaker,,visst är de fina men det väcker inte mitt ha begär!

Här kommer lite annat om man vill kakla sitt kök eller badrum eller varför inte ett handfat för 20000 kr i glas med glasfiskar i,,kakeln gillade jag , men handfatet nej , tänk och råka tappa sin deoflaska i det,,huuu!



Lite annat vackert,









,hundbensljusstakar,,

















Ny taklampa!!

Till slut lite trädgårdskonst, den skulle jag inte ha ngt emot att ha i trädgården.

8 kommentarer:

  1. Men så mycket vackert. har varit på glasbruken där nere flera gånger.. senaste gången var väl för 6 år sedan, köpte både skålar och finglas och är jättenöjd med dem. Hade jag råd skulle jag köpa mycket.. men som sagt man kan ha mycket roligt för de pengarna.. ha en härlig helg och tack för titten på de skickliga konstverken.. Moa

    SvaraRadera
  2. Så kul med egen guide som dessutom säkert berättade med kärlek o stolthet om sitt fina yrke..... Har också varit där, men utan specialguidning tyvärr ;-)
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  3. Oj vad vackert det var. För några år sedan på väg till Göta Kanal, mellanlandade vi i ett glasbruk, där var det också mycket grejor. Alla som ville fick pröva att blåsa glas. Trots hjälp av proffsen, kunde man inte se vad de var tänkta som. Men de blev "orginella"
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  4. OH! så mycket fina glasgrejer du visar. Jag gillar glas och har varit och tittat i Orrefors några gånger. De är så fantastiska glasblåsarna m.m.Ha en bra lördagskväll. Anita

    SvaraRadera
  5. Kul att ni tittar in, tackar för alla trevliga kommentarer.
    JA denna guidning var trevlig han brann för sitt yrke, och det hade gått i släkten , pappan var pensinerad slipare. Hela familjen hans jobbade eller hade jobbat på bruket.
    det roliga var att det var inga andra turister,,det sorgliga var att inte alla mina kort med mobilen blev bra,,jag håller inte den stilla./M

    SvaraRadera
  6. Hej Monica!
    Glasdesign och handblåst glas är verkligen vackert - men dyrt! Fin bildserie på glaskonsten!
    För en tid tillbaka besökte jag ett glasbruk som hade "öppet hus" för intresserade. Helt makalöst att få ta del av den glödheta massan som blev till ngt vackert!

    Ang din komm. Klart att du får tipsa om min natursida, jättebra om den sporra och intressera en ungdom!
    Ha en bra dag!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  7. Hejsan!

    Har varit i en hytta (tror det hette så) och sett deras arbete. Här på Vida muset har de glasutställning och så vackra saker, men ack så dyra. Alltid roligt att se arbetsgången och det är säkert värt summorna det kostar, men jag skulle vara så orolig att något skulle gå sönder så 3/4 av nöjet skulle bara försvinna p.g.a det. Tänk att man glömmer att man alltid har kamera med sig i telefonen, baba synd att man är så oteknisk, men regnar det i dag också så kanske man skulle göra ett försök. Ha det gott, Karina.

    SvaraRadera
  8. Tack för fina kommentaren hos mej!!

    Vilka fina glasarbeten du visar, jag gillar verkligen hjärtvasen, tänker mej den med vackra tulpaner i....

    Ja nu längtar man verkligen efter vårens ankomst...snart är den här på riktigt!

    Må väl.

    SvaraRadera