dalia

dalia
Pepparbacken

onsdag 8 juni 2011

Blomning nu+Rundvandring på Pepparbacken!

En liten Nejlika


Just nu blommar det hejvilt överallt , rosorna har börjat, här en vit favorit som inte är omblommare, men det gör inget.

En annan enkel ros som är så fin i färgen djup röd, tyvärr syns det inte på bilden.Någon som vet dess namn?


Poppins ros,,vet inte namnet på den men hon som sålde den kallade den så??någon som vet?
Dessa tre rosor är rotäkta som jag fått eller köpt ett litet skott, och alla trivs utmärkt hos mig.


Utanför huvudentren..
Pionerna blommar härligt på framsidans rabatt, den vita är fyra eller fem år gammal och blommar först i år..




I min baksiderabatt blommar vit Allium, vit-grön Hosta och vit Löjtnatshjärta.




Irisar blommar här med, vit blå gul,



Nävor blommar.





Stenrösrabatten


slutet på denna rabatt ligger mellan ett stenpartie och bastun.
Den är fortfarande lite ny för jag gjorde den sensommaren 2010.
Höger om stenpartiet ligger grillplatsen vår som är sand med nysådd gräsmatta.


Denna rabatt gjorde jag och Felix efter växtmarknaden i Vinslöv ser inte mycket ut för världen ,,men den blir nog fin inom sinom tid.


Blå Iris och vit hög allium


Prästkragar
Kryddlandet
Vallmon

Violruta

5 kommentarer:

  1. Ser ut att vara ganska lika blommor som blommar hos dig som hos mig förutom rosorna. Mina är sena i år efter att de tog så illa vid sig av vintern. Men snart så...

    Den där röda rosen, hur hög är den? Kan den heta Bassino?

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig rundvandring. Eftersom jag inte kan (eller vill) namn på växterna, vågar jag mig inte på en sån. Ha det så bra i sommarvärmen
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej du, vad mkt det blev inköpt. Violrutan gillade jag, får bli ett tillägg i min önskelista. Fint med stegen, jag har oxå tagit tillvara på en gammal stege. Kommer väl i något inlägg framöver. Absolut att vi kommer på ett besök om/när vi är på ditt håll.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  4. Ojoj vad det blommar hos sig... om jag har gröna fingrar så skulle man kunna säga att du har blommande ;-)

    Kul att se din trädgård och ett bra sätt att dokumentera vad du har satt i rabatterna med text annars är det så lätt att glömma.

    Ska bli skönt med sommarlov och få tillfälle att gå runt och snusa på blomstren, tycker du inte?

    kram Ingela

    SvaraRadera
  5. Tack för rundvandringen! Mycket vackert hos dig i rabatterna.
    Ha en fin dag! /Bea

    SvaraRadera